Outstanding New Product

 

In hun werk onderzoekt Otto Kaan door middel van fotografie de context van beelden. In voorstudies en overleg worden keuzes gewikt en gewogen tot er uiteindelijk niets meer aan het toeval wordt overgelaten om dat éne beeld zo te maken als het hen voor ogen staat. Of dat nu tot gevolg heeft dat er een tocht naar Marokko ondernomen moet worden om op díe markt, met díe specifieke materialen en attributen die éne foto te maken, of dat het gaat om het vastleggen van simpele voorwerpen, van gebruiksvoorwerpen tot voedingsmiddelen: alles is het gevolg van langdurig overleg en het schrappen van mogelijkheden totdat dat overblijft wat voor hen de kern is van het te maken beeld. En dan pas wordt het vastgelegd.

Een van de beelden die op deze manier tot stand gekomen is, is deze foto: een geometrische vorm van twee vlakken, een grijs vlak en een ruimtelijke lichtgele vorm, die zich perfect tot elkaar verhouden. Vlakken die tot lijnenspel zijn teruggebracht, maar ondanks dat toch volume hebben. Waarbij de bijna stofachtige, tastbare, misschien aaibare oppervlaktes een zachtheid laten zien die zich niet verhoudt tot de oorspronkelijk gebruikte materialen. Het gaat hier dan niet om een ‘mooi’ beeld, het gaat niet om een beeld waarmee de fotograaf een ‘statement’ wil maken, want de fotograaf is nauwelijks aanwezig in de foto. Hij is aanwezig in het idee en de keuzes, waaruit het resultaat als vanzelf voortvloeit. Guus Kaandorp en Berend Otto, samenwerkend als Otto Kaan, willen dat beeld aan ons aanbieden, het resultaat dat een tijdloze schoonheid oplevert in de perfectie van de verhoudingen. Een post-itblokje op een grijs vlak, inderdaad. Het is niets meer dan dat. Maar opeens is het een beeld dat de beschouwer een beetje verwart: wat moeten we nu eigenlijk precies zien?
Otto Kaan heeft dit beeld ontleed en biedt het nu aan ons aan. Niet om ons iets duidelijk te maken, maar om er zelf een nieuwe betekenis aan te geven.

Anthon Fasel

 

fotograaf: 
Otto Kaan