Thinking how life would be changing if and when...

Net voor aanvang van de wereldtentoonstelling in Shanghai reisde Jaap Scheeren in opdracht van Foam Magazine drie weken rond in deze Chinese metropool. Het resultaat was het boekje All of a sudden everything made sense dat als bijlage verscheen in het blad als samenwerking van The Outlook Magazine & Foam Magazine. De ene helft van het boekje bestaat uit foto’s van Jaap Scheeren, de andere van de jonge Chinese fotografe Liu Yi Qing.

In deze serie zien we werk van Jaap Scheeren dat aansluit bij zijn overige werk: Hij laat zich verrassen door wat hij tegenkomt. Hij maakt daaruit een selectie en plaatst wat hij wil fotograferen in een nieuwe omgeving.

Een andere aanpak is dat hij een scène zorgvuldig samen stelt,  zoals die hem al voor ogen stond toen hij voor deze opdracht gevraagd werd. (zie ook Artist Statement bij Biografie. )

 

Deze foto is een voorbeeld van een dergelijke scène. Op de ideeënlijst die hij opstelde voor hij naar Shanghai ging stond als mogelijkheid nummer 10:

Mensen die proberen het hectische leven in de stad te ontvluchten. Bijvoorbeeld iemand die in een boom zit of iemand die vanuit een ongebruikelijke plek van het kijken naar de stad geniet.

 

De man die peinzend bijna terloops aan de rand van de stad op een steen zit en iets uit het water haalt, heeft een duidelijke binding met de stad aan de overkant van het water. In kleding en uiterlijk hoort hij bij de stad, en niet aan deze kant bij het water. Maar wat doet hij daar, wat bezielt hem ? Is het een kantoorklerk, verdwaalt tijdens de lunchpauze ? Een visser die nog even naar zijn netten gaat kijken voor hij gaat trouwen ?

Met de titel Thinking how life would be changing if and when... geeft Jaap Scheeren een aanwijzing van hoe we zouden kunnen kijken. Maar de interpretatie blijft open. Gelukkig maar, want wie er iets anders in wil zien, mag dat. 

 

fotograaf: 
Jaap Scheeren