Anouk Kruithof

 (English below)

 

Anouk Kruithof (1981) werd geboren in Dordrecht. Ze studeerde fotografie aan st. Joost Academie Breda van 1999-2003. Ze woont en werkt voornamelijk in Berlijn, sinds haar artist-in-residence in Künstlerhaus Bethanien in 2008/2009. 

Ze heeft onder andere solo tentoonstellingen in museum het Domein Sittard en in FOAM Amsterdam gemaakt. KIT (kunst im tunnel) Düsseldorf, Stedelijk Museum Amsterdam, ACP Sydney, DCC Shanghai, MAMAC Liege, Temporäre Künsthalle Berlin, Künstraum Niederösterreich Vienna. Afgelopen Februari won ze de Illy publieksprijs op ART Rotterdam met haar solo expositie ‘Fragmented Entity’ en in mei won ze de Grand Prix Jury en de SVA photoglobal prijs op Hyeres: Festival International de Mode et Photographie. 

Vanaf september gaat ze voor een collegejaar werken op de artist in residence 'photoglobal' aan de School of Visual Arts in New York.

 

Anouk Kruithof maakt foto’s, video’s, installaties, fotoboeken en exposeert fotowerken,  maar laat zich niet in het hokje van de fotografie vangen. Ze gebruikt de fotografie in presentaties als een middel om haar verwondering uit te drukken, om haar nieuwsgierigheid vorm te geven en vooral om haar zoektocht naar de universele kracht van de emotie vast te leggen.

Becoming blue

Vanaf het begin af aan past zij de fotografie toe als een middel om ons te confronteren met momenten die wij eerder niet vastgelegd zagen, of misschien ook niet wilden zien.

In HET ZWARTE GAT  ism Jaap Scheeren) gaat het o.a. om het verbeelden van depressie op een speelse, humoristische, maar ook ernstige manier en vanuit verschillende invalshoeken.

In latere publicaties en tentoonstellingen probeert Anouk Kruithof een gemoedstoestand of emotie te doorgronden in een nauwkeurige en geconcentreerde studie.

In BECOMING BLUE  is dat een ogenschijnlijk toevallige verzameling van portretten in blauw, maar je raakt al snel gegrepen door de concentratie en de voelbare eenzaamheid van de geportretteerden. In PLAYING BORDERS is de verwarring vormgegeven in de personen die in een desolaat decor van kantoormeubilair zichzelf een houding proberen te geven.

The daily exhaustionIn THE DAILY EXHAUSTION is het niet de fysieke uitputting, want die kennen we wel van sportfoto’s, het is staat van leegte van de geest die Anouk Kruithof heeft weten te treffen.

In haar jongste publicatie LANG ZAL ZE LEVEN heeft zij zich opnieuw verdiept in de menselijke geest. Door aan psychiatrische patiënten te vragen hoe zij hun verjaardag wilden vieren en die wens ook daadwerkelijk uit te voeren. Wij zien meer dan anders wat er gebeurt.

De schijnbare grens tussen patiënt en omgeving verdwijnt in rituelen die niet anders zijn dan bij niet-patiënten.

En daarmee die twee werelden effectief en confronterend met elkaar verbindt.

 

De kijker is in het werk van Anouk Kruithof toeschouwer bij gestolde fragmenten van het leven, die allemaal hetzelfde lijken te tonen: door de concentratie op wat er ín mensen gebeurt, voelen we wat er níet gebeurt: hoewel we mensen in hun innerlijk zien blootgelegd, slagen we er niet in om contact met ze te krijgen. We voelen ons buitengesloten, terwijl we het meest intieme van de mens  zien. En dat is wat Anouk Kruithof ons op verwarrende wijze toont: het gebrek aan menselijk contact en de moeite die we hebben ons in elkaar te verdiepen. 

 

Check double check

 

Tentoonstellingen/Exhibitions:

 

PHOTO&ARTBOOK HAMBURG

september 2nd till 4th 2011

I give a lecture about my publications on sunday the 4th at 11.00 am

House of Photography, Deichtorhallen Hamburg in Germany

 

STILL/LIFE, Dutch contemporary photography

opening: September 8th 2011

show from September 9th till October 26th 2011

FOAM museum Amsterdam

 

THE SECOND ACT

opening: September 8th 2011

show from September 9th till september 11th

festival organized by Time to meet.

DE BRAKKE GROND Amsterdam

 

WIJ ZULLEN DOORGAAN

opening: August 23rd 2011

show from August 24rt till March 4th 2012

museum het Dolhuys Haarlem 

 

FOAM POP IN

opening: August 11th till November 6th 2011

Foam Pop In opened at the Gabriël Metsustraat, off the Museumplein in Amsterdam

 

 

 

Boeken/Books

2011 LANG ZAL ZE LEVEN / HAPPY BIRTHDAY TO YOU

ISBN 978-90-817081-1-1, self-published

 

2010 THE DAILY EXHAUSTION

ISBN 978 3 03747 034 3, KODOJI PRESS, Baden, Switzerland

 

2009 PLAYING BORDERS, this contemporary state of mind

ISBN 978 3 86895 040 3, Revolver Publishing by VVV Berlin

 

2009 BECOMING BLUE

ISBN 978-3-86895-024-3, Revolver Publishing by VVV Berlin

 

2006 HET ZWARTE GAT / THE BLACK HOLE i.s.m. Jaap Scheeren

ISBN 90 597 3044 5, Epsiode Publishers, Rotterdam

 

 

[English]

 

Anouk Kruithof

By Tristan Manco


Anouk Kruithof is a Dutch artist with a background in photography. Since graduating from St Joost Academy, Breda, in 2003, she has divided her time primarily between Rotterdam and Berlin. While photography is her main medium, she also works with video, installation, artist’s books, collages and socially engaged, in situ pieces. A repeated theme in her work is the study of people’s emotional and mental states and how these manifest in behaviour and impact society.

She has long been interested in exploring the limitations of photography as a medium, in part by using it in combination with installation and performative actions as well as through the creation of artist’s books and newspapers. In a recent interview she explains: ‘Rarely is a photo the final result to me. I want to escape from the autistic character of the medium and stretch its boundaries.  I have a love–hate relationship with photography. Installation seems to be the medium I feel most comfortable with, so I have always made photo installations. I consider an exhibition space, a publication, a webpage, a single wall, all as “scopes” where I want to create a “whole”, with a strong physical and mental impact on viewers.’
A recent project, Fragmented Entity (2008–2011), presented at ‘Art Rotterdam’, is a pertinent demonstration of her ongoing dissection of photography. All the installed works were made through a process of recycling piles of hand-printed photographic prints that had been produced by the artist over a period of ten years. By cutting out recognizable parts from the photographs, the artist rendered the prints abstract and used them to make new photographs, objects and videos. A picture of a stack of old prints became a ‘giveaway’ poster entitled Never ending pile of a past in an edition of 10,000 copies,  which were placed in a pile on the floor of the space.

 

Fragmented entity 2011

In this project Kruithof takes the fixed frame, a key limitation of photography, and expands it spatially in different ways. For example, some works are collages made up of pieces of the original photopaper and photographs of the artist’s collage. In others, photographs are printed on sheets of aluminium. She also expands the medium through video installations, using shredded pieces of photographs left over from the project. In one video, the shredded paper is seen exploding and floating in the air. In another, a mountain of paper is shown imploding. For Kruithof, these explorations are a way of letting go of memories, recycling the past to acquire new meaning in the present. In contrast to the image overload in our communication age, the installation slows down the pace of our image consumption by making us look at photography in material terms through fragments of cut paper and the ambient hues of film grain.

In the digital age we are not only changing the way we view images, but also the way we read texts. While it is too early to signal the death of the printed book, it is no longer our principal means of gathering information. In Enclosed Content Chatting Away in the Colour (2009) Kruithof plays with books as a sculptural material. Using up to 4,000 found books, this installation was made and reconstructed six times in museums and galleries in Germany (Berlin and Frankfurt) and the Netherlands (Sittard, Apeldoorn, Delft and Amsterdam). With each installation, the work changed depending on the books available and the arrangement of coloured paper edges. Alongside the installation, a video was projected onto the back of the book stacks. Filmed on a loop, it is designed to give the viewer a shock: in the film there is a bang and the book wall falls down, while the real books in the exhibition space stand firm. Through this work, Kruithof breathes new life into an increasingly neglected material.